Olen vähän ajatellut… USAssa on väkeä kun meren mutaa mutta presidenttikirjo vaikuttaa jotenkin lattealta. Ensin sinne pallille yritti sen aikaisemman murhatun pressan veli. No tuli tapetuksi ennen vaaleja mutta hänestä oli kuitenkin povattu vaalien voittajaa. Ja myöhemmin tuli seniorin jälkeen juniori. Tällä hetkellä näyttää ihan snadisti siltä että presidenttiehdokkaaksi on tulossa aikaisemmin presidentin vaimo. Tuntuu että koko presidenttipeli pyörii pienissä piireissä…

Niin no toisaalta, tässä meidän maassa presidenttipeli tuntuu pyörivän vain yhdessä puolueessa. Kekkosen jälkeen meillä on ollut vain demaripressoja. Sielläkö ne parhaat kyvyt luuraavat? En ole siitä niin varma. No vuonna 2012 voimme taas katsoa peiliin… ei kun siis äänestää joko ihmistä tai puoluetta tai vain sitä joka on sopivin. En koskaan, ikänä missään tilanteessa ole äänestänyt vasemmistoa ja luulen etten koskaan tulevaisuudessakaan tekisi niin. Minulla kun on näet, katsos tiukkoja periaatteita.

Ja paskat minä mitään ymmärrä politiikasta. En erota demaria tai keskustalaista toisistaan… siis puolueen ohjelmien perusteella. Enkä minä edes erityisesti välitä mistään puolueohjelmista tai missoista. Varmaa on vain se etten äänestä vasemmistoa (kommunismi oli perseestä, ei se ole vasemmiston vika mutta minulla on periaatteeni), vihreitä (ottakaa nyt rauhallisesti, ei se ydinvoima tapa (siis ihan oikeasti, Suomessa)), kristillisiä (raamattu ja politiikka ei kuulu mielestäni yhteen, aivan liian konservatiivisiä minulle)…Enkä varsinkaan äärioikeistoa (rasismi on vielä syvemmältä takatuupparista kun kommunismi) paitsi ettei sellaista taida olla Suomessa.

Mutta äänestäminen on kuitenkin kivaa... Äänestelen aina kun siihen on mahdollisuus. Vielä en ole jättänyt yhtiäkään vaaleja väliin. Äänestelemisiin... seuraavan kerran sitten kunnalisvaaleissa ensi syksynä. Pitääkin kartoittaa millaisia kykyjä täältä kylältä on valtuustoon pyrkimissä, jos heissä vaikka olisi se, jolle antaisin arvokkaan ääneni.