Olen sitä jo odotellut että Poliisi-TV:een ryhmä vierailee poliisin matkassa-sarjassaan Lahdessa. Viime viikonloppuna kuvattu pätkä näytettiin eilen. Aluksi ajattelin että olen ollut sokea kun en nähnyt kuvausporukkaa Salppurin kisoissa mutta... Siellähän pyöri muutenkin niin paljon Ylen porukkaa ettei sinne erikseen tarvinnut lähettää mitään poppoota kuvaamaan niitä pätkiä kisoista. Jutussa viitattiin taas termiin Suomen Chicago. Monet uskovat termin viittaavan Lahden väkivaltaisuuteen mutta termille olen kuullut pari kilpailevaa selitystä. Wikipedia viittaa johonkin Lahden ja Chicagon kasvunopeuksiin. Toinen selitys, jonka olen kuullut liittyy siihen että Lahdessa ja Chicagossa oli paljon teurastamoja. En tiedä onko jutussa perää...      

452438.jpg

Ei minulla ole oikeasti mitään siteitä Päijät-Hämeeseen sinänsä, olen siellä asunut vuosia mutta siltikin... Lahden historiassa on minulla paljon aukkoja. Tunnen tämän nykyään omaksi maakseni mutta... Paljon tullut nähtyä tätäkin ennen. Suomen Chicago, siitä se kaupunki tunnetaan, rumuudestaan, tylsyydestään, väkivaltaisuudestaan... Urheilusta, Salppurin kisoista, Sinfonia Lahdesta, Jimi Tenorista, radiomastoista... Kuka muistaa mistäkin.