Ai että on Lahdessa tuo liikennekäyttäytyminen holtitonta??? Sellainen kuva on Mandilla, hänen äipällään ja Hallattarella. En ole ihan varma että onko lahtelainen liikennekäyttäytyminen sen holtittomampaa monessa muussakaan keskikokoisessa kaupungissa mutta huomautettavaa löytyy paljon.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Ensinnäkin se keltaisia ja joskus jopa punaisia päin ajaminen. Monet kerrat on käynyt niin että kun itse menee muka jo vähän niin kuin viime hetkellä niin perässä  tulee vielä 2-4 autoa. Yksi tällainen paikka on Paasikiven jakaja (linkkuaseman lähellä) varsinkin sieltä Jalkarannan suunnalta kaupunkiin päin. Ei tässä ole montaa päivää kun itse olin hilkulla pysähtyä keltaisiin mutta ajattelin että siinä kelissä jarrutus olisi ollut liian yhtäkkinen ja olisin voinut painella suojatielle. Perässäni tuli muutaman kymmenen metrin päässä pakettiauto ja sen täytyi ajaa täysin päin punaisia.

 

Se että ajetaan päin keltaisia tai jopa punaisia ei ehkä johdukaan siitä että ollaan päijäthämäläisiä vaan siitä että liikennevaloissa on liian pitkään (3-4 s.) kaikkiin suuntiin punainen valo. Näin sanoo eräs herra, jonka mielipide kirjoituksia olen lukenut sieltä sun täältä. Suomen liikenne takkuaa koska varoajat ovat aivan liian pitkiä (siis 3-4 s on joka suuntaan punainen valo). Jos joka suuntaan olisi punainen vain yhden sekunnin niin kaikki olisi paremmin ja kukaan ei ajaisi päin keltaisia.

 

Jatkakaamme jurputusta päijät-hämäläisestä liikennekäyttäytymisestä. Autoilijat eivät tunnu muistavan että linja-autoa tulee väistää kun se tulee pysäkiltä jos nopeusrajoitus on 60 tai alle. Tämä lukee laissa, tieliikennelaissa § 22. Olen jopa nähnyt tilanteita jossa bussille tietäantavalle autoilijalle soitetaan torvea.

 

Otan vielä yhden asian esille. Jos auto on pysähtynyt suojatien eteen niin sitä ei saisi ohittaa pysähtymättä. Kuinkahan moni tätäkin lainkohtaa noudattaa. Joku autoliiton mies sanoi haastattelussa että hän ei aina pysähdy jos näkee jonkun pyrkivän suojatielle koska hän ei voi olla varma että viereisen kaistan tyyppi pysähtyy. Kyllä sitä saa sieltä pysähtyneen auton takaa kuikuilla välillä pitkäänkin ennen kuin joku pysähtyy rinnalle ja pääsee tien ylitse.

 

Olen ollut kortillisuusurallani yhdessä kolarissa. Bemari ajoi liikennevaloissa perääni. Minä nyt vain pysähdyin kun valot vaihtuivat pois vihreältä. Bemarin kuljettaja kyllä yritti kaupata minulle syyllisyyttä, en ostanut, se olisi maksanut aivan liikaa. Poliisit paikalle ja he totesivat bemarin kuljettajan syyllisyyden ja käskivät ukon pitää turpansa kiinni koska muuten rapsuu sakkoa. Joidenkin miesten mielestä vika oli minussa, mitäs pysähdyin liikennevaloihin. Uskon poliisisetiin jotka kiltisti puhdistivat maineeni vaikka he eivät edes tienneet kuinka punaiset valot olivat. (Valojen punaisuudessa kun on vivahteita, opin sen kun olin erään miehen kyydissä ja hän ajoi punaisia päin ja vaimo huomautti ja mies totesi ettei ne nyt NIIN punaiset olleet.)

 

Mutta onko huono liikennekäyttäytyminen sitten joku päijäthämäläisten oma juttu. Minä en usko niin, törttöjä löytyy milloin mistäkin. Niitä kuskejakin jotka ovat muita kuskeja PALJON parempia ajamaan. Aina löytyy niitä, jotka ajavat ne kolarit, tappavat ja vammauttavat toisiaan ja itseään.

 

P.S. Minä nyt olen yksi näistä ajoittain Lahdessa pörräävistä autoilijoista joten olen ehkä jäävi. Ihmisiähän tässä vain ollaan...