Minä EN juo kahvia. Olen juonut sitä joskus lapsena pieniä määriä. Olen yliherkkä kofeiinille. Tietyt määrät kofeiinia pistävät vatsani sekaisin. Se on kai vähän samanlaista kuin laktoosi-intoleranssista kärsivillä. Saan kofeiinista vatsan väänteitä ja yleensä ripulin. Kun kerran on oksentanut juotuaan 10-vuotiaana mukillisen kahvia niin kyllä sitä pysyy erossa kyseisestä juomasta pitkään. Kun vatsa menee sekaisin jokainen kerta kun juo kahvia niin… Kyllä sitä oppii olemaan erossa kahvista. Luulin kyllä että vatsavaivani ovat lähinnä psykologia ja liittyivät siihen oksennusepisodiin. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Tajusin olevani yliherkkä kofeiinille kun kokeilin uutta tulokasta, energiajuomaa ja sain kivuliaat vatsan väänteet. En yhdistänyt tuotetta mitenkään kahviin. Silloin yhtäkkiä oivalsin etten ehkä kestä kofeiinia. Ei tätä asiaa tietenkään ole mitenkään tieteellisesti todistettu. Olen vain kokemusteni perusteella päätynyt siihen että olen yliherkkä kofeiinille. Vatsani kestää kupillisen huonosti haudutettua teetä, ison lasillisen kokista mutta kahviin en edes uskalla koskea.

 

    Kofeiinin määrä juomissa mg/dl

Suodatin kahvi

n. 65

Tee

n. 20

Energiajuoma

n. 30

Kaakao

n. 7

Suklaa

n. 6

     Lähde: Elämänhalu 7/99

 

Joka paikassa tarjotaan kahvia tai sen korvikkeeksi teetä. Juon kyllä teetä välillä, pidän jopa siitä. Usein kyllä tyydyn muihin kuin lämpimiin juomiin. Minulla oli töissä aina oma mehupullo mukana ja join kahvitauoilla mehua. Kannan välillä mukana puolen litran pulloa seattua mehua jotta minulla on jotain juomista (kahvin sijasta). Lisäksi kannan mukana omaa pikkulusikkaa koska usein sen saa vain kahvi- ja teekupin kanssa enkä jaksa mennä keittiölle ruikuttamaan lusikkaa. Mutta asiat ovat niin kuin ovat ja minä olen erikoinen hemmo ja selviän tilanteistä niin kuin parhaaksi näen. Jos ei kahvi tai tee kelpaa niin silloin ollaan omillaan ja siihen minä tyydyn täysin.